2015. augusztus 4., kedd
„A MÁSIKAT JOBBAN SZERETTEM VOLNA!” AVAGY HOGYAN BEFOLYÁSOLJA A TÚL SOK VÁLASZTÁSI LEHETŐSÉG GYERMEKEINKET.
Az alábbi cikket Suzita Cochran írta.
Amikor a gyerekeim iskoláskor előttiek voltak, mindig odaadtam nekik a nyaralások és a
születésnapok előtt a legújabb játék katalógust, hogy kiválasszák azt,ami tetszik nekik.
Akkoriban úgy tűnt nekem, hogy egy szülőnek ezt kell tennie. Bevallom, nézni a kis kerek
arcukat,ahogy elmosolyodnak, miközben megkapják azt,amit szerettek volna elég kielégítő
érzés volt.
A férjem és én kiválasztottunk néhányat a játékok közül és odaadtuk nekik. Ez mind simán
ment addig,amíg a nagy nap el nem érkezett. A kis esetlen ujjaik izgatottan nyitották ki az
ajándékokat és rögtön hatalmas mosoly jelent meg az arcukon.
De alig játszottak az új játékaikkal, máris új, velős kérdéseket intéztek felénk. „Hol van az
ugró bot,amit kiválasztottam? Miért nem kaptam azt meg?” „Tetszenek ezek a kamionok de
azt a nagy macit is szerettem volna.” Ezt a kislányunk kérdezte, aki már megkapott egy
hercegnő jelmezt, hogy „Miért nem kaptam meg az a sárga koszümöt is?”
Az első néhány alkalommal figyelmen kívül hagytuk ezeket az idegesítő kérdéseket,
amennyire csak tudtuk. Úgy tűnik, hogy a fiatal gyerekeim, ugyanazok, akik nem emlékeztek,
hogy hogyan kell írni a K betűt vagy hogy mi a telefonszámuk, elő tudták hívni az
emlékeikből a teljes játék listát,amit nem kaptak meg akár egy hónappal korábbról is!
Mi folyik itt?
Kids and choices: sometimes LESS is MORE. | SimpleKids.net
A Paradox of Choice című újságban Barry Schwartz megerősítette, amit a családunk
tapasztalt: ahogy nő a lehetőségeink száma, úgy nőnek az elvárásaink is. Amikor több
választási lehetőségünk van, kevésbé vagyunk elégedettek a végeredménnyel, hiába volt az
hibátlan. Mint az én kisgyerekeim, egy „játék” emlékét őrizgetjük,amit nem kaptunk meg, és
mindig azon tűnödünk, mi lenne, ha a másikat kapnám meg helyette?
Az Egyesült Államok, ahol élünk, a szabad választások országa. De ezt az ötletet a végletekig
sikerült vinnünk, amikor egy átlagos zöldséges 50 féle saláta öntetet árul. Azt feltételezzük,
hogyhogya egy választás jó volt, akkor mégtöbb választás mégjobb lesz. Azonban Schwartz
azt állítja, hogy a több választás rosszabb, mintha csupán néhány opciónk lenne.
Nem számít hány évesek vagyunk, a túl sok választás lebéníthatja a döntéshozó
képességünket, és a döntés halogatásához vezethet.
5 módszer, hogyan korlátozzuk a választások számát a gyermekeink
életében:
1. Ne adj oda komplett játék katalógusokat, nyári táboros szórólapokat, stb a
gyerekeinek. Elsőként beszéld meg vele a fontossági sorrendet. Például, ha a
gyereknek van valami hobbija vagy sok időt tölt sportolással, akkor az
ajándékoknak ezeket a cselekvéseket kellene támogatni.
2. Ne hagyd az egész döntéshozatalt a gyerekeidre. Segítsd őket a lehetőségek
számának csökkentésével. Például válassz ki 3 olyan nyári tábort,amiről tudod,
hogy a gyerek élvezné, és engedd meg neki, hogy ezek közül válasszon egyet
vagy kettőt. Így nem lesz gyermeknek olyan rengeteg ki nem választott
lehetősége,amitől később gondolkodóba eshet.
3. Légy óvatos a nyelvezettel,amit a gyerekekkel használsz. Óvakodj a következő
kifejezések használatától:
Teljesen tőled függ.
Bármit megtehetsz,amit csak akarsz.
Te vagy a főnök.
Regeteg lehetőséged van.
4. Amíg ezek kifejezések megfelelőek lehetnek az adott pillanatokban, azonban
néha pontatlanságokat okozhatnak a gyermekekben. Őszintén, volt valaha is
olyan pillanat a munkánk során, amikor bármit megtehettünk? Inkább olyan
nyelvezetet használjunk, ami a végső döntést támasztja alá.
Amikor az egyetemre jelentkezés rögös útján jártam, emlékszem, ahogy apám azt mondta:
„Akárhova visz az utad, a legvégén megtalálod álmaid egyetemét!” Nem tudom honnan vette
ezt, de ez volt az egyik leghasznosabb mondás,amit valaha hozzám intézett.
Amíg kicsik a gyerekek, ajánld fel nekik „ A piros vagy a kék zoknit szeretnéd videlni?”
Mindannyian élvezzük,ha van választási lehetőségünk az életben, de ahogy Schwartz kiemeli,
ne legyen túl sok.
5. Rakj rendet a gyerekek szobájában rendszeresen. Egy szoba, amit elárasztanak
a játékok és a ruhák túl sok választási lehetőséget szimbolizál a gyerek
számára. Tanítsd meg a gyerekeket hogyan vegye fontossági sorrendbe a
kedvenc és legtöbbet használt tárgyait a rendrakás és szortírozás által. Ha a
gyerekek túl fiatalok a segédkezésben, az is csökkenti a stressz szintjüket,ha
kitakarítod a szobájukat a túl sok játéktól.
A túl sok választási lehetőség mérsékelt alkotókészséget jelent
Wendy Mogel, pszichológus és író jelezte, hogy a szülők és a tanárok gyakran túl sok
lehetőséget adnak a gyermekeknek. Egy tanár feladhat házinak egy kutatómunkát bármilyen
témáról. Egy szülő megkérdezi a gyerekeit, hogy mit akar csinálni a nyáron, emlékeztetve
őket, hogy „A világ a ti játszóteretek!”
De amikor ezt csináljuk, a gyerekek általában arra töltik az energiájuk nagy részét, hogy
leszűkítsék a lehetőségeiket és még azelőtt elfáradnak,mielőtt eljutnának a végső döntésig.
Mogel így fogalmaz: „ A kreativitás akkor virágzik, ha vannak korlátok előtte. Egy szonett
tizennégy sor, egy haiku csak három. Amikor a víz permetez, akkor nyomást veszít, de
amikor egy tömlőn keresztül folyik,akkor újra erősebben fog folyni.
Legközelebb,amikor rosszul érzed magad, ha korlátozni kell a gyerekedet így- vagy úgy,
ne feledd, hogy épp ezzel erősíted a találékonyságát, kreativitását és elégedettségét a
választásával.
Suzita Cohran gyermek- és család pszichológus, két 13 és 11 éves kisfiú, valamint egy 8 éves
kislány anyukája,aki Boulderben, Colorádóban él. Ő a Play.Fight.Repeat nevű újságnak ír
olyan témákról, mint például segíteni megállni a gyerekeknek “az elégnél”, a mai, túl sok
választási lehetőséget kínáló világban.
Kérlek nyomj egy LIKE-ot az oldalunkra:
Köszönöm: Lipócziné Ági
www.jatekfarm.hu
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése